Galeon 325 GTO 2021

De 325 GTO biedt een comfortabele rit en een jachtachtige pasvorm en afwerking.

Overzicht

We runden de allereerste boot met buitenboordmotor van Galeon, de 325 GTO, van de MarineMax-dealer in Sarasota, Florida. De nieuwe GTO (Grand Touring Outboard) wordt de kleinste van een serie die tot ongeveer 15 meter hoog kan worden. Met MarineMax als nationale dealer is Galeon een speler geworden in de categorieën motorjachten van 40 tot 68 voet. Maar de Poolse bouwer had al meerdere prijzen gewonnen voor modellen zoals de 500 Fly, gemaakt door superjachtontwerper Tony Castro.

Interieur en accessoires

De 325 GTO biedt een paar jachtachtige wows dankzij Castro, zoals het uitklapbare zijpaneel dat de cockpit opent en directe toegang tot het water biedt. Het prototype werd ook geleverd met de opties Comfort Pack en Luxury Pack, inclusief ledverlichting voor binnen en buiten, een stijlvolle stuurconsole met dubbele Raymarine Axiom 16-inch schermen, een Fusion-geluidssysteem met acht luidsprekers van boeg tot achtersteven, een SureShade-luifel en een kuipkombuis met koelkast, Kenyon gasfornuis en combimagnetron.

Het ruimtegevoel van de Galeon komt op meerdere manieren tot uiting. Dit omvat 80 inch hoofdruimte in het roergebied. Aan de buitenranden van de dubbele Mercury Verados van 350 pk bevinden zich platforms van 28 bij 60 inch waarmee je naast de motoren kunt lopen zonder zijwaarts te hoeven shuffelen. Het boeggebied, dat 7 voet, 6 inch langs het stuurboordboord meet, past gemakkelijk vier volwassenen. De hut heeft een grote voorste slaapplaats en de tweede achterste slaapplaats is queen-size. Het hoofd, een royaal formaat met stijlvolle accenten zoals een ronde porseleinen gootsteen, voelt aan alsof het op een grotere boot hoort.

Motor

Sarasota Bay was die dag stormachtig, en omdat er net een front was gepasseerd, leek de toch al ondiepe baai ondieper. We renden hard met de boot, tegen de wind in, krappe bochten en achtervolgers. De 325 GTO behandelde de hak goed en voelde zich comfortabel over de snelheidscurve, zonder overmatige boegstijging. Top-end was 42,8 mph bij 6.250 tpm. Galeon merkte op dat ons prototype zwaarder is dan productiemodellen, en ook dat de gangen zouden worden aangepast. Beide veranderingen zouden de snelheid en efficiëntie moeten verbeteren. Over het algemeen is dit een sterke kanshebber met een neerklapbare kant.

Hoe we hebben getest

  • Motoren: Twin 350 pk Mercury Verado
  • Aandrijving / rekwisieten: buitenboordmotor / 14,5 ″ x 15 ″ Revolution 4 roestvrijstalen 4-mes
  • Overbrengingsverhouding: 1,75: 1 Brandstofbelasting: 110 gal. Water aan boord: 11 gal. Bemanningsgewicht: 550 lb.

Hoge punten

  • Yacht-achtige pasvorm-en-afwerking omvat Beechwood Grey schrijnwerk en cabinevloeren, plus ingewikkelde bekledingstiksels.
  • LED-verlichting in het interieur, de cockpit (ook in de achterste glazen deur) en onder de romp laat je de hoofdverlichting uitdoen en koesteren in een zachte, blauwe gloed.
  • Diepe, vierkante boog dient als een privéhoekje.

Lage punten

  • In de kuip en benedendeks zijn meer beugels nodig. Galeon werkt eraan.
  • Trimvlakken steken uit tot voorbij de spiegel. Galeon zegt dat het ze op productiemodellen zal schrappen.

Zwaarste concurrent

Bekijk de gloednieuwe 350 LXZ van Scout Boats ($ 551.546 met drievoudige Mercury 300 Verado AMS V-8’s met joystick). Het heeft meer pk’s dan de Galeon, maar biedt geen uitklapbaar zijplatform dat de cockpitruimte vergroot.

Prijzen en specificaties

Prijs: $ 549.000 (volledig uitgerust met testkracht)

LOA: 32’9 “

Breedte: 10’11 “

Diepgang (max.): 3’8 “

Waterverplaatsing (ongeveer): 15.800 lb.

Spiegelvlag: 21 graden

Doorvaarhoogte: 9’2 “

Max. Stahoogte in cabine: 6’5 “

Brandstoftank: 225 gal.

Max. Paardenkracht: 800

Beschikbaar vermogen: dubbele 300, 350 of 400 pk Mercury Verado-buitenboordmotoren

Over auteur

Laat een Reactie achter

Geef een antwoord